کد مطلب:313930 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

حسینیه ی حضرت ابوالفضل العباس در دامغان
نگارنده گوید: در تاریخ 10 / 10 / 75 مطابق با 19 شعبان 1417 ه. ق به اتفاق سلالةالسادات جناب آقای سید حسن مرتضوی حسینی شاهرودی و عمدةالأخیار آقای علی علی آبادی، بعدازظهر از كتابخانه و مسجد و نوارخانه و حسینیه ی معظم حضرت اباالفضل العباس قمر بنی هاشم علیه السلام در دامغان بازدید كردیم كه اینك اجمالی از آن را در اینجا ذكر می كنیم. ان شاء الله مورد توجه حضرت اباالفضل العباس علیه السلام قرار گیرد.

در قسمت شرقی شهر دامغان، مشرف به حصارهای شرقی، در محله ی زرجوی، بنایی از خشت و گل وجود داشت كه دارای دو درگاه كوتاه به نام ابوالفضل العباس علیه السلام بود.

بنای مذكور اینك به شكل گذشته وجود نداشته و حدود سال 1354 شمسی به همت افراد خیر، و طرح و نقشه و زحمت آهنگری صاحب فكر به نام «محمدعلی تنوری»، بنای جدید به جای آن ایجاد گردیده است.

حسینیه (تكیه ابوالفضل علیه السلام) از دیرگاه بیشتر از تكایای دیگر مورد توجه مردم دامغان قرار داشته و از راه دور و نزدیك جهت گشایش كار خویش در این مكان مقدس گرد می آمده اند. در طول سال جمعیت زیادی به محل حسینیه آمده و از امكانات آن بهره مند می شوند و در ایام محرم نیز زنان و مردان مشتاق جهت برپایی مراسم عزاداری، سینه زنی و مجالس وعظ و ذكر مصیبت در این محل گرد می آیند.



[ صفحه 260]



در محلات مختلف شهر دامغان تكایایی وجود دارند كه عبارتند از:

تكیه ی دباغان، تكیه ی حضرت عباس علیه السلام، تكیه ی خوزیا، تكیه ی محله ی امام (محله ی شاه)، تكیه ی باغشاه (در قلعه)، تكیه ی امامزاده عبدالعالی و عبدالمعالی. [1] .


[1] سيماي استاني سمنان ج اول تأليف فاضل دانشمند علي بني اسدي چاپ اول، سال 1374 شمسي، ص 491 الي 493.